• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
16

حراج اجناس نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه مربوطه می باشد

  • کد خبر : 1995
  • 09 اردیبهشت 1396 - 8:44
حراج اجناس نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه مربوطه می باشد

  واحدهای صنفی که قصد دارند فروش فوق العاده یا حراج برگزار نمایند باید قبل از اعلام و نصب حراجی، نسبت به اخذ مجوز از اتحادیه ی مربوطه اقدام نمایند. رسته های مختلف صنفی به چه میزان می توانند سود اخذ نمایند؟   نحوه صدور مجوز حراج ماده ۸۴ –حراج های فردی یا جمعی فصلی […]

 

واحدهای صنفی که قصد دارند فروش فوق العاده یا حراج برگزار نمایند باید قبل از اعلام و نصب حراجی، نسبت به اخذ مجوز از اتحادیه ی مربوطه اقدام نمایند.

رسته های مختلف صنفی به چه میزان می توانند سود اخذ نمایند؟

 

نحوه صدور مجوز حراج

ماده ۸۴ –حراج های فردی یا جمعی فصلی یا غیر فصلی واحدها یا افراد صنفی طبق آئین نامه ای خواهد بود که توسط دبیرخانه هیئت عالی نظارت تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی می رسد. برگزاری حراج بدون رعایت ضوابط مندرج در آن آئین نامه، واحد صنفی را مشمول مجازات مندرج در ماده (۶۸) این قانون خواهد کرد.

در اجرای ماده ۸۴ قانون نظام صنفی مصوب اسفندماه ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی ، بدینوسیله آئین نامه اجرائی ماده مذکور مشتمل بر ۱۴ ماده و یک تبصره به شرح ذیل تصویب و جایگزین آئین نامه اجرائی مصوب ۱۹/۳/۱۳۸۳ می گردد .

ماده ۱ : تعریف ؛ حراج به فروش و عرضه کالا به قیمت حداقل پانزده درصد پائینتر از قیمت خرید یا تمام شده و نازل تر از قیمت متعارف و تعادلی بازار ، مربوط به پایان فصل مصرف ، توسعه اولیه فروش کالا ، تغییر شغل و تعطیل واحد صنفی که در مدت معین در واحد صنفی انجام می شود .

ماده ۲ : تعداد دفعات برگزاری حراج واحد های صنفی حداکثر سه نوبت در سال وهر نوبت حداکثر به مدت یک ماه می باشد .
ماده ۳ : واحدهای صنفی متقاضی انجام حراج مکلفند کلیه کالاهای موجود در واحدصنفی خود را تحت ضوابط این آئین نامه به فروش برسانند .

ماده ۴ : هر فرد صنفی مکلف است قبل از برگزاری حراج درخواست خود را با ذکرتاریخ پیشنهادی برای حراج ، همراه با مدارک ذیل برای اخذ مجوز به اتحادیه مربوط تسلیم نمایند .

الف _ فهرست کلیه کالاهای مورد عرضه در واحد صنفی.

ب_ فاکتور خرید یا مدارکی دال بر قیمت های تمام شده .

ج_ فهرست قیمت های رسمی یا متعارف در حال فروش عادی.

د_ تعیین درصد تخفیف نسبت به قیمت فروش کالا در مورد حراج.

ه_ لیست قیمت کالا پس از کسر تخفیف .

اتحادیه موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته ،درخواست فرد متقاضی را بررسی و نسبت به صدور مجوز حراج کالا اقدام نماید و در صورت عدم موافقت ، مراتب را با ذکر دلایل قانونی به متقاضی اعلام نماید .

تبصره : در صورت مخالفت و یا عدم پاسخگوئی اتحادیه به درخواست متقاضی در زمان مقرر ، متقاضی می تواند حداکثر ظرف یک ماه ازتاریخ اعلام نظر یا پانزده روز از تاریخ درخواست در صورت عدم پاسخگوئی ، اعتراض خود را به مجمع امور صنفی ذیربط و یا کمیسیون نظارت تسلیم نماید

ماده ۵ : هر واحد صنفی که بخواهد کالا یا مصنوعات یا فرآورده های خود را حراج نماید ، موظف است علاوه بر کسب مجوز از اتحادیه صنف مربوط ، ضمن الصاق آن در محلکسب ، تابلوئی شامل نرخ اولیه ، میزان تخفیف و مدت حراج و قیمت کالا را پس از کسرتخفیف در مدخل مغازه خود به طوری که در معرض دید همگان باشد ، نصب نماید .

ماده ۶ : اتحادیه ها و مجامع امور صنفی صادر کننده مجوز حراج مکلفند پس ازصدور مجوز ، یک نسخه از مجوز را در استان ها به سازمان بازرگانی استان و درشهرستان ها به اداره بازرگانی شهرستان ارسال نمایند .

همچنین اتحادیه ها و مجامع امور صنفی مکلفند به منظور برخورداری واحدهای صنفی برگزار کننده حراج از تخفیف های مالیاتی ، یک نسخه از مجوز صادره را جهت حوزه مالیاتی مربوطه ارسال نمایند .

ماده ۷ : واحدهای صنفی مجاز نمی باشند که برای جلب مشتری درباره کالاهای مورد حراج برخلاف واقع تبلیغ نمایند . تبلیغ خلاف واقع علاوه بر تعقیب قانونی، موجب جلوگیری از حراج خواهد شد .

ماده ۸ : در صورتی که واحد صنفی بدون دریافت مجوز اقدام به حراج نماید مرتکب تخلف صنفی گردیده و طبق قانون و مقررات نظام صنفی با وی برخورد می گردد .

ماده ۹ : واحدهای فاقد پروانه کسب مجاز به حراج نمی باشند . در صورت انجام آن ، اتحادیه های صنفی ذیربط موظفند طبق ماده ۲۷ قانون نظام صنفی این گونه واحدها را تعطیل نمایند .

ماده ۱۰ : اتحادیه ها یا مجامع امور صنفی مجازند جهت انجام خدمات به واحدهای صنفی که اقدام به حراج می نمایند ، مبلغی را بر اساس آئین نامه اجرائی موضوع تبصره یک ماده ۳۱ قانون نظام صنفی دریافت نمایند .

ماده ۱۱ : ناظرین کمیسیون های نظارت شهرستانهای و بازرسان اتحادیه های صنفی بر نحوه انجام حراج نظارت می نمایند .

ماده ۱۲ : سازمان بازرگانی استان ها و اتحادیه ها و کمیسیون های نظارت مکلفند به شکایات افراد از واحد های صنفی که مبادرت به حراج می نمایند ، رسیدگی نموده ودر صورت احراز تخلف ، فرد متخلف را به مراجع قانونی ذیربط معرفی نمایند .

ماده ۱۳ : واحدهای صنفی برگزار کننده حراج مکلفند نسبت به صدور فاکتور فروش و یا ارائه فیش صندوق به خریدار اقدام نمایند .

ماده ۱۴ : نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه به عهده اتحادیه ها و مجامع امورصنفی ذیربط و سازمان بازرگانی استان ها می باشد .

 

 

 

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=1995

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.