• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

فصل ششم – کمیسیون نظارت

  • کد خبر : 84
  • 03 دی 1393 - 23:37
فصل ششم – کمیسیون نظارت

ماده ۴۸- کمیسیون نظارت در شهرستانها مراکز استانها و در سایر شهرستانهای هر استان با ترتیب زیر تشکیل می گردد: الف – در شهرستانهای مراکز استانها -مدیران کل یا رؤسای سازمانهای زیر: بازرگانی (رئیس کمیسیون) امور اقتصادی و دارایی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دادگستری نیروی انتظامی – رئیس شورای شهر – شهردار – رؤسای مجامع امور […]

ماده ۴۸- کمیسیون نظارت در شهرستانها مراکز استانها و در سایر شهرستانهای هر استان با ترتیب زیر تشکیل می گردد:
الف – در شهرستانهای مراکز استانها -مدیران کل یا رؤسای سازمانهای زیر: بازرگانی (رئیس کمیسیون) امور اقتصادی و دارایی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دادگستری نیروی انتظامی – رئیس شورای شهر – شهردار – رؤسای مجامع امور صنفی – نماینده مطلع و تام الاختیار استانداری
ب – در سایر شهرستانهای هر استان – رؤسای ادارت: بازرگانی (رئیس کمیسیون) امور اقتصادی و دارایی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دادگستری نیروی انتظامی – رئیس شورای شهر – شهردار – رؤسای مجامع امور صنفی – نماینده مطلع و تام الاختیار استانداری

تبصره ۱- جلسات کمیسیونهای یاد شده با حضور حداقل هفت نفر از اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضران معتبر خواهد بود.

تبصره۲- کمیسیون نظارت می تواند از افراد ذیصلاح و صاحب نظر و نیز نماینده دستگاههای دولتی یا عمومی ذی مدخل بودن داشتن حق رأی برای حضور در جلسات دعوت به عمل آورد.

تبصره ۳- در تهران، هیئت عالی نظارت وظایف کمیسیون نظارت را انجام خواهد داد و می تواند یا قسمتی از وظایف مزبور را به کمیسیون یا کمیسیونهایی مرکب از نمایندگان خود اعم از اعضاء هیئت یا افراد دیگر واگذار کند.

ماده ۴۹- وظایف و اختیارات کمیسیون نظارت به شرح زیر است:
الف – ادغام اتحادیه ها یا تقسیم یک اتحادیه به دو یا چند اتحادیه و موافقت با تشکیل اتحادیه جدید.

تبصره – وضعیت اموال، دارائی ها، حقوق و تعهدات اتحادیه ای که به دو یا چند اتحادیه تقسیم می گردد به موجب آئین نامه ای تعیین می شود که توسط دبیرخانه هیئت عالی نظارت تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی خواهد رسید. ب- نظارت بر انتخابات اتحادیه ها و مجامع امور صنفی

ج – رسیدگی و بازرسی عملکرد اتحادیه ها و مجامع امور صنفی و تطبیق دادن اقدامات انجام شده آنها با قوانین و مقررات.
د – رسیدگی به بودجه، ترازنامه و صورتهای مالی مجامع امور صنفی و تصویب آنها.
هـ – سایر مواردی که در این قانون پیش بینی شده است. تبصره ۱- کمیسیون نظارت موظف به اجرای تصمیمات هیئت عالی نظارت در حدود وظایف و اختیارات قانونی است.

تبصره ۲- کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است براساس امکانات و به منظور رعایت مصالح عمومی و حفظ حقوق دیگران در ابتدای هر سال براساس دستورالعمل تعیین شده از سوی هیئت عالی نظارت تعداد واحدهای مورد نیاز هر صنف را در هر شهرستان مشخص و جهت صدور پروانه کسب به اتحادیه های صنفی مربوط ابلاغ کند.

ماده ۵۰- مسئوولیت ایجاد هماهنگی و همکاری های لازم بین کمیسیونهای نظارت، اتحادیه ها و مجامع امور صنفی استان بر عهده رئیس کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان است. رئیس کمیسیون نظارت شهرستان مرکز استان موظف است با تشکیل جلسات و گردهمائی ها و اتخاذ تدابیر لازم، زمینه انجام دادن امور را فراهم آورد.

ماده ۵۱- کمیسیون نظارت مکلف است انواع کالاها و خدمات واحدهای صنفی را که تعیین نرخ برای آنها از نظر کمیسیون ضرورت دارد، مشخص و نرخ آنها را برای مدت معین تعیین کند و به مجمع امور صنفی ذیربط اعلام دارد. نرخ کالاهاو خدماتی که از طرف مجلس شورای اسلامی، دولت یا شورای اقتصاد تعیین می شود، برای کمیسیون لازم الرعایه است. مجمع امور صنفی مکلف است مراتب را از طریق رسانه های گروهی برای اطلاع عمومی آگهی و از طریق اتحادیه ها به افراد و واحدهای صنفی اعلام کند. کلیه افراد و واحدهای صنفی ملزم به رعایت نرخهای تعیین شده از طرف کمیسیون نظارت هستند.

ماده ۵۲- کمیسیون نظارت برای نظارت بر نرخ گذاری کالاها و خدمات موظف است ناظرانی از بین معتمدان خود و مصرف کنندگان انتخاب و معرفی کند. گزارش ناظران برای مراجع قانونی ذیصلاح موضوع ماده (۷۲) قابل پیگیری است. برای ناظران از سوی کمیسیون نظارت کارت شناسائی صادر می گردد. تبصره – کلیه امور ناظران اعم از عزل و نصب آنها بر عهده وزارت بازرگانی است.

لینک کوتاه : https://asnafjam.ir/?p=84
  • ارسال توسط :
  • 370 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای فصل ششم – کمیسیون نظارت بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.